att folk inte ger sig

Publicerat: 2011-03-18 Kl: 19:53:49 | I kategori: övrigt


jag förstår inte hur folk orkar bry sig om vad andra gör och inte gör hela tiden. Jag får skit för att jag inte godkänner och publicerar elaka kommentarer, men varför ska jag göra det? jag känner inte att jag behöver försvara mig för folk som inte vågar stå för vilka dom är. Om jag vill att min dotter bara ska ha rosa kläder så är ju det upp till mig, om jag vill måla min dotters tånaglar så är ju det upp till mig också eftersom att det är jag som är mamma. Varför ska jag fokusera på det dåliga och dumma här i livet? Det finns ju så mycket bättre att lägga sin energi på. 

uppenbarligen blir ju inte denna människa nöjd förens jag publicerar "hennes" kommentarer, så bara för din skull så ska jag uppfylla din dröm. Sen tänker jag inte lägga mer energi på dig.

Anonym om mammas duktiga tjej:

och min kommentar blir inte godkänd av dig för att...? jag kritiserar dig för att du klär din unge nästan enbart i rosa? lär henne att tjejer ska vara sminkade och fina hela tiden? för att du inte tror på att det är DU som lär henne att smink är roligt, och att rosa är en tjejfärg? 

Svar: jag känner inte för att lägga energi på folk som inte vågar stå för vilka dom är, det är därför inte din kommentar blir godkänd. om jag vill att min dotter ska ha rosa kläder så har hon det, jag tycker det är fint punkt slut! och när har jag lärt min dotter sminka sig och vara fin? hon är ute och leker och skitar ner sig precis lika mycket som en kille i blå kläder.


Felicia om IRRITERAD!:

MEN GUD FATTA NÅN GÅNG att det visst spelar roll.
Carro: är din pojkvän en ettåring som imiterar och lär sig av allt du gör? trodde väl inte det.

barn lär sig allting av sina föräldrar, och uppenbarligen har din dotter lärt sig att smink är "kul" från dig, eller nån annan i din omgivning. hon kom inte på det själv, kan jag lova.
vad jag menar är att det är fel att klä flickor enbart i rosa, och killar enbart i blått, för vi ger färgerna kön, och gör skillnad på barnen bara för att de är pojkar och flickor. barn är barn.

vi blir lärda att rosa är en tjejfärg, att tjejer ska tycka att smink, mode osv är kul, att hår är äckligt och ohygieniskt så länge det sitter på en tjej, att tjejer inte ska ta så mycket plats. att killar ska resa sig upp och borsta bort gruset när de ramlar, och att tjejer är små ömtåliga varelser. allting lär vi barnen och att klä sin dotter är en av många grejer som är ointelligent.

så säg inte att mitt "påstående" är korkat, när det är ni själva som kommer att uppfostra era döttrar till små prinsessor, som ska ta lite mindre plats än era söner.

 

Svar: jag tycker att jag och alla andra får uppfostra sina barn precis hur vi vill. Sen när du får barn så får du klä dina pojkar i rosa och dina flickor i blått så att dom lär sig vad som är rätt och fel.

 

Felicia om IRRITERAD!:

knappast sett dig sminka dig, förresten?
du svarade ju så här på en kommentar förut: "Dessutom har hon fått en egen rougeborste att pilla med när jag sminkar mig ;)"

hur ska du ha det?

 

Svar: jag tycker nog att du ska bli lite mer noggrann när du läser. För det första så var det inte jag som skrev det utan en annan som kommenterad det till mig.

......... om mammas duktiga tjej:

Vilken sötnos! & vad duktig hon är :)

J; Det är ju bara lite nagellack? Min lilla är tokig i mitt smink och mina lack & även om jag inte låter henne smeta på något i ansiktet så ger jag ibland efter och målar hennes tånaglar med genomskinligt lack. Dessutom har hon fått en egen rougeborste att pilla med när jag sminkar mig ;) Jag skulle reagera på om någon kletade på foundation på sin lilleputt, men lite nagellack gör väl inte så himla mycket? ;)


Så jag hoppas du är nöjd med alla svar, och att alla andra får se vad du skriver för det var ju tydligen väldigt viktigt. Nu tänker inte jag lägga mer energi på det här. För du är ju enbart inne på min blogg för att "bråka" och det har jag växt ifrån för länge sen!
(anonym och felicia är samma person för dom som inte förstod det)

Kommentarer
Postat av: johanna

herregud vad tröga människor kan vara ^^ Avundssjuka defenitivt! Vet du vem hon Felicia är?

Sålänge ett barn inte tar skada spelar det väll ingen roll.. jag skulle vilja se hur felicia ser ut också, en hårig flicka kanske??? :)

2011-03-18 @ 20:04:45
URL: http://www.johannarosana.blogspot.com
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

man fångar fler flugor med honung än vinäger. :-)



Det är trist att du känner dig påhoppad. Jag kan tycka att felicia var lite för anklagande och förstår att du slår bakut.



Men jag undrar lite om du funderat på det här med genus och könsroller och vad det egentligen är vi lär våra barn? Jag har själv en dotter och har sen jag fick henne blivit enormt medveten om hur vi särskiljer på könen och hur vi behandlar flickor och pojkar olika.



Flickor får redan tidigt lära sig att det är bra att vara söt. Det skapar ett behov hos barnet (yttre bekräftan) som följer med hela livet.



Vi formar ungarna. Pressar in dem i trånga mallar redan från start baserat på deras kön. Det är ingen slump att flickor mår dåligt i större utsträckning än pojkar eller att pojkar slåss mer- Det är ingen slump att kvinnor tjänar mindre och att män jobbar ihjäl sig och försummar sina familjer. Allt hör ihop och det börjar NU.



Du kanske tänker att rosa bara är en färg och att det inte spelar någon roll, men det gör det.

Kläder och färger påverkar hur människor uppfattar oss. Och hur vi blir uppfattade stärker förväntningarna och förväntningarna i sin tur påverkar hur vi bemöts. Hur vi bemöts påverkar i tur vår självbild och vår personliget.



Detta gäller speciellt för barn som inte har kunskap eller erfarenhet att kunna tänka kritiskt.



En flicka i rosa klänning uppfattas på ett sätt medans en flicka i jeans och tröja uppfattas på ett annat. Således får de - tråkigt nog - olika bemötanden. (inte nödvändigtvis dåliga bemötanden, bara olika) Inget konstigt med det. Men som genusmedveten förälder så är man uppmärksam på hur dessa bemötanden påverkar våra barn.



Och utifrån det gör vi våra val; hur vill jag att mitt barn blir bemött? Hur kan jag påverka detta?



Funder på det!



mvh

Natashja

2011-03-18 @ 20:23:15
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: ullie

Fattar verkligenn inte att de orkar bry sej .. Varför är hon inne på din blogg och spyr ur sej ? Att inte ens stä för va man häver ur sej är ännu värre.. så dåligt. Rätt av dej för du bestämmer precis hur det ska va o va du skriver o på din blogg..

super gulligt med små tjejer som gillar nagelack.. Båda mina har tom svart.

Jag håller på dej du har en fin blogg uröt tjej och gör som du tycker..

Stor kram på dej och trevlig helg

2011-03-18 @ 21:54:25
URL: http://weberskold.blogg.se/
Postat av: Emma Roodla - Fotograf

meeen guuud :O!! Att folk orkar!!

2011-03-18 @ 23:08:58
URL: http://babiidarling.blogg.se/
Postat av: Johanna

Klär man ett barn i svarta kläder, bidrar man till depression då också eller?? så himla överdrivet. Könsroller går lååångt tillbaks i tiden, och män är starkare än kvinnor fysiskt, ren fakta,

2011-03-19 @ 09:22:38
URL: http://www.johannarosana.blogspot.com
Postat av: Anna

Att folk verkligen orkar engagera sig!

Skönt att du orkar stå på dig!

Hade jag haft egna barn hade jag nog varit precis som du. Jag är ganska tjejig av mig och tycker verkligen inte att det är fel att skilja på pojkar och flickor. Tycker det hela har gått till överdrift! Visst är det då viktigt att behandla alla lika oavsett kön. För visst är det så att om en kille klär sig i "tjejig" färger så får han ju genast stämpeln bög eller transa...



2011-03-19 @ 16:30:34
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: Emelie

Usch ja blir irriterad när jag läser hur folk orkar hålla på att kommentera och lägga sig i vad andra gör och inte gör.. Jag håller med dig Amanda och den där frågan om att man klär sina barn i pojk och flickfärg vad spelar de för roll ?? Barnen ibland är ju själva med i affären och hittar något som de vill ha.. Barn lär sig automatiskt att rosa har flickor liksom osv..

Ja gillar i alla fall din blogg Amanda och jag tycker du gör helt rätt som skiter i vad folk skriver till dig.. =)

2011-03-20 @ 09:48:39
URL: http://tornrosaflickan.blogg.se/
Postat av: Paulina

Va arg jag blir när jag läser vad den människan säger! fattar inte att hon kan kritisera någon som hon inte ens känner!Hur roligt är det när ens barns tas för att vara av de andra könet? Är väl därför människan vill markera va ens barn är för kön. Alla har rätt att uppfostra sitt barn som de vi så länge inte våld är inblandat för då är det rätt att kritisera någon.

Amanda jag tycker att du är en toppen mamma och Neliah en super härlig tjej. Och det du gör och inte gör är ingen annans ensak.



Kram

2011-03-20 @ 10:07:47
URL: http://mammapaulina.wordpress.com/
Postat av: Linda

Kan du inte blocka idioten så du slipper höra skiten. Jag fattar inte hur folk kan skriva tycka och tänka att flickor och pojkar måste vara så himla lika. Jag skiter fulla fan i om grannen skulle klä sin pojke i rosa kläder för jag tycker att det är fint därför klär jag min dotter i det. O jag vet att Neliah precis som Nellie har jeans och unisex kläder ibland men bara därför måste man väl inte RATA klänningar, kjolar och allt som tydligen genusmänniskorna tycker är så extremt "tjejigt". Varför ska tjej kläderna ändras men inte tvärtom? Tycker det här har gått alldeles för långt när man inte får klä sitt barn i vilka färger man vill utan att bli totalt nedtryckt av någon främling som förmodligen själv behöver hävda sig för att må bra! Du är iaf världens bästa mamma!

2011-03-20 @ 21:14:45
URL: http://lindaskold.blogg.se/
Postat av: Kattis

Men nu tror jag väl! Jag klickade precis in mig på din blogg, så jag vet inte vad du skrivit eller inte. Men jag har själv en dotter, som jag sa att jag aldrig skulle klä i hello kitty. Men så kom hon ju ut i världen och är sötast (enligt mig) och hon är ju så söt i hello kitty. Så om du vill ha gröna eller rosa kläder är väl upp till dig och ingen annan! stå på dig!

2011-03-21 @ 11:09:56
URL: http://katarinasord.blogg.se/
Postat av: Bella

Herregud, min mamma klädde mig i rosa från topp till tå när jag var liten. Jag snodde hennes smink, min farmors och min fasters..dessutom gick omkring i deras kläder när jag var alldeles för liten, men samtidgt lekte jag krig o bilar tillsammans med mina bröder så hallå? Är inte det en del av att kanske hitta sitt egna? Idag är jag knappt intresserad av smink och kläder osv..Jag spelar fotboll och skiter fullständig i om ja inte har det senaste. Så vill inte Neliah klä sig i rosa när hon blir äldre så lär hon heller inte göra det. Punkt. Amanda du gör precis som du vill, det är ditt barn!

2011-03-21 @ 14:08:46
Postat av: Sara 18 år och gravid

Haha vad löjligt! Jag själv är en riktig "pojkflicka" som bara har kläder som är svarta, vita eller gråa. Har alltid sagt att om jag får en dotter så ska hon banne mig inte ha rosa på sig men nu när jag är gravid så sitter jag ju och kollar på rosa kläder för att JAG tycker att dom ser mysiga ut. Dessutom finns det inte speciellt mycket kläder som passar båda könen för nej, jag tycker faktiskt att det ser förjävligt ut när vissa ska vara så jäkla noga med kläder. Vill man klä sin dotter i rosa så gör man det, vill någon annan sätta klänning på sin son så varsågod, gör det! Men det är inte lätt att vara "pojkflicka" idag heller.. Hur man än försöker så tycker alltid någon att något är fel, så är det ju.. Som mamma får man helt enkelt lyssna på sig själv och strunta i vad andra säger! :)

2011-03-21 @ 15:55:48
URL: http://jagoverlevde.blogg.se/
Postat av: Maria

Det är bra, stå på dig!

2011-03-23 @ 09:47:27
URL: http://mischomascho.blogg.se/
Postat av: Yohanna

Hela den här färgdebatten relaterat till könet är ju skapligt snedvriden. Vi som tycker om att pojkar är pojkiga och flickor flickiga, vi blir halvt trakasserade. Hur kan det vara så svårt att respektera och förstå att vi har helt olika syn och att det är okej?! Nej, bra skrivet kära bloggskapare :)

2011-03-24 @ 06:26:58
URL: http://maiplu.se
Postat av: Jenni

Jag tycker det är helt rätt att ett barn kan få leka lite med mammas grejer, hon kladdar ju inte ner sig.

Själv låtsas jag sätta på deodorant på min dotter bara för att hon vill det, hon ser ju mamma göra det :) Ser hon mig spruta på lite parfym så vill hon också ha det, då låtsas jag spruta på lite fast det inte kommer nåt, det vet ju inte hon :) Barnen ser ju bara vad ens föräldrar gör.. det finns ju pojkar som vill ha mammas smink när de är små :) man kan inte förbjuda dom från att göra saker när de bara utforskar.

2011-03-24 @ 09:14:22
URL: http://jenniv.blogg.se/
Postat av: Jessica

Klicka in på din blogg. Vet inte hur lr vad du skriver har inte läst allt ;) Men stå på dig, folk som bara kommer med negativa saker bör inte ens kommentera. Att dom orkar lägga energi på vad andra gör som de inte håller med om.



Väntar själv mitt första barn och tankarna är nu att det ska vara varierat i färg. Men ändå när jag tänker blir det en pojke hade denna varit fin, blir det en flicka denna. Och så står jag med ett blått och rosa plagg. Barn tar efter föräldrar och andra i omgivningen. Men dom ska inte underskattas dom får en egen vilja av stål då din tös säkert kommer välja vad hon själv vill ha. Skit i andra, blogga på!

2011-03-24 @ 10:22:31
URL: http://cornerofmyheart.blogg.se/
Postat av: HighlanderTess

Själv har jag en son och han har rosa och lila på sig ibland. Jag blir "attackerad" på grund av det istället. Jag blir attackerad för att jag vill att min son ska få ha alla färger och alla leksaker och att han (när han blir äldre) får välja själv. Om han väljer att ha något rosa så kan det hända att han blir mobbad. Så totalt trist när det är på det viset! Jag har inte läst allt i din blogg, men av vad jag läst och sett så verkar det som att du gärna klär din dotter i rosa, men inte att du säger till henne eller visar henne att det BARA är en tjejfärg...? Hela grejen är att barn ska få ha vilken färg som helst utan att bli utsatta för mobbing! Oavsett om det är kille eller tjej som har rosa. Lär man bara barnen att allt är ok så att de inte tror att det är något fel på det "tjejiga" och när killar har det "tjejiga" så tycker jag det är lugnt. Jag blir däremot ARG när jag hör någon säga till sitt barn att "nej, du ska inte ha rosa du är väl inte flicka heller". Då för barnet det vidare och retar i sin tur det andra barnet som bryter mot "normen".



Nu blev kommentaren kanske lite rörig :-S Jag ber om ursäkt för det isf. Om det är något som är oklart så är det bara att fråga mig :-)

2011-03-24 @ 16:09:58
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: HighlanderTess

Måste bara skriva en sak angående några kommentarer. Det finns INGA pojk- eller flickfärger, bara färger! Färger har inget kön! Sedan kan man köpa kläder från hela barnavdelningen på klädaffären och blanda. Blir jättesnyggt! Man behöver inte köpa unisex för kropparna skiljer sig inte mellan könen (förutom för det uppenbara) förrän barnen blir äldre. Jag har nästan inget unisex till min Connor. Han har istället snygga, praktiska och lekvänliga kläder från HELA barnavdelningen. Rysch, spets, volanger, det tajta och sådant går bort, men det skulle det göra även om jag hade fått en flicka.

2011-03-24 @ 16:14:51
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: J♥hanna

Grrr!!

orka!

varför kan inte andra bara låta en vara ifred liksom!

Har dom inget bättre för sig än att vara elaka?

Hoppas dom skaffar sig ett eget liv!

KRAM



Hon e super söt btw!

2011-03-24 @ 19:54:24
URL: http://minusaresa.blogg.se/
Postat av: Catrin

Åh, tycker inte om sånna här kommentarer. alla gör som dom själva vill. När jag brukar ta nagellack så vill min son ha, och då ger jag honom på något finger. Samma sak att han vill prova min lillesyster klänningar, då får han det. Han ville ha en vagn och docka, då fick han det. Han älskar att leka med bilar också. Nu väntar jag en flicka, och JA jag kommer att klä henne i rosa. Varför jo för jag tycker det är sött. Jag älskar små söta klänningar. Det finns söta klänningar i andra färger också så det kommer inte enbart bli rosa. Varför inte "passa på" att klä dom i det man vill, för sen kommer dom upp i en ålder där dom är väldigt petiga när det gäller kläder osv. :) Jag tror inte att en tjej blir tjejigare för att man klär henne i rosa och inte heller att en kille blir killigare för att han har blått. Så dumt!

2011-03-24 @ 22:23:08
URL: http://caaaaatrin.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Men herregud vad folk ska lägga sig i saker som inte alls angår dem överhuvudtaget. Sen tycker jag faktiskt att det är skillnad på tjejer och killar, vi är inte lika på gott och ont. Vill du klä din tjej som en liten prinsessa så ska du såklart göra det, samma gäller med allt annat. Jag klädde min tjej i nästan enbart rosa när hon var liten, nu är det väldigt varierat. Varför kan inte männsikor ägna sig mer åt deras egna liv istället för att lägga sig i andras.

2011-03-25 @ 11:07:00
URL: http://nathssfoto.blogg.se/
Postat av: Natalie

Usch så folk håller på! Rosa är en fin färg och jag brukar köpa rosa och lila kläder till min lillebror för att det är fint och för att han älskar det. Sen att du råkade ha en tjej och vill klä henne i rosa, ska du behöva få skit för det? Som du skrev så kan en tjej skita ner sig lika mycket om hon har rosa som om hon har blått, rosa är inget som får barnen att sitta still och inte röra sig.. Sen om man klär sina barn i korsetter eller liknande så att de inte kan röra sig, DÅ kan man ju börja tycka att det är fel..



Jaja.. Hoppas att du inte tar åt dig, det är ditt barn och dina val! :)

2011-03-25 @ 12:11:19
URL: http://natalierebeckas.blogg.se/
Postat av: Saga

Asså herregud -.- hur orkar man ens? Jag får samma skit på min blogg när jag skriver om min sjukdom. Men come on! Varför ens lägga ner tid? Hur kan ni ens sitta framför datorn och skriva en dålig & elak kommentar? Får ni aldrig dåligt samvete eller? Det är ju omoget som bara den! Är ni som skriver 8, 9 år gammal? Ni kan inte va så gamla för ni är ju omogna.

2011-03-26 @ 08:14:27
URL: http://thephotoblogofme.blogg.se/
Postat av: A

Usch hatar sådana där feministkärringar som tror att de är så jävla jämställda bara för att man klär sina flickor i blått och sina pojkar i rosa.

När ska folk fatta att FLICKOR är FLICKOR och POJKAR är POJKAR och så kommer det för all framtid att vara. Barn ska få vara barn men jag drar inte på min son en klänning iaf. Får jag en dotter så kommer jag dra på henne rosa klänningar för att jag tycker det är snyggt och en bebis knappast bryr sig om vad den har på sig huvudsaken att det är skönt. Vad är det som är så fel med att vara en stark och kvinnlig tjej? Eller en stark och beskyddande kille? Jag vill att min son är pojke jag vill inte göra honom till en låtsas flicka.

2011-03-26 @ 09:00:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0